Отрезвяващо насилие и наивен патриотизъм в черната комедия „Смъртта на котката“

Какво става когато плеяда от любими български звезди завладее театралната сцена? Случва се една експлозия от силни емоции и прекрасно настроение, което отказва да ни напусне дни след края на представлението. Именно това „сполетява“ всеки имал прекрасната възможност да гледа черната комедия „Смъртта на котката“. Спектакълът, базиран на оригиналния текст „The Lieutenant of Inishmore“, удостоен с награда „Лорънс Оливие“, е продукция на Русенския драматичен театър „Сава Огнянов“. Заслугата за неповторимото представяне се пада на звездния актьорския състав, в който влизат Робърт Янакиев, Бойко Кръстанов, Явор Бахаров, Александър Сано, Пламен Манасиев, Дайана Михайлова и Ивайло Спасимиров. Автор на пиесата е световноизвестният писател, драматург и режисьор Мартин Макдона.

Творчеството на роденият във Великобритания, но израснал в Ирландия Макдона има съществен принос за развитието и модерното звучене на ирландската драма и черна комедия. Благодарение майсторски изплетените истории и пълнокръвни герои, пиесите му се превръщат в истински феномен и заслужено обират бурните овации от публиката.

Проблемите на съвремието през призмата на черния хумор
Използвайки черния хумор и сатирата като основни похвати, Макдона се стреми да представи по-разчупена визия за проблемите на съвременното общество. Макар акцентът да е поставен върху социално-политическите проблеми на Ирландия, пиесите и филмите, под които се е подписал, носят универсални послания и са изцяло достъпни за световната публика.

„Смъртта на котката“ засяга най-сериозните теми, които повече или по-малко навлизат в живота на съвременния човек, на фона на една интригуваща история, която танцува на ръба на абсурда.

Стилът на Макдона излиза извън установените традиции и тъкмо това прави неговите пиеси и филми толкова отличителни и запомнящи се за зрителя. Критиката към обществото, отправена чрез сатирата и черния хумор, не е нещо ново, но когато е направена по нестандартен начин и звучи модерно, тя достига до повече хора. Именно такава е идеята и на Макдона.

Важно е да се отбележи, че не е никак лесна задача да се поддържа баланс между смешно и сериозно, особено на театрална сцена. Сюжетът, отличаващ се с динамика и оригиналност, е маркиран с равномерно разпределени екстремни ситуации, които неволно препращат към филмите на Куентин Тарантино.

Сюжетът
Действието в „Смъртта на котката“ се развива в малкото провинциално градче Инишмор в Южна Ирландия. Случаен инцидент на пътя довежда до смъртта на една черна котка. И това отключва дълга поредица от събития с шеметна развръзка.

Докато кара колело по улицата тийнейджърът Дейви (Бойко Кръстанов) случайно намира безжизненото тяло на една котка. Досещайки се кой е нейния стопанин, той решава да отиде при него и да му съобщи неприятната вест. Оказва се, че мъртвата котка на име Малкия Томи, принадлежи на лейтенант от Ирландската националноосвободителна армия.

Порик (в ролята Явор Бахаров) е известен с неуравновесения си характер и силно изразена наклонност към тежки престъпления. Жаждата му да пролива кръв се струва прекалено опасна дори за групировката ИРА, поради което тя отказва да го приеме в редиците си. От страх да не ядоса Порик, баща му Дони (Роберт Янакиев) решава да намери друга черна котка и да я представи за Малкия Томи с надеждата, че синът няма да забележи разликата.

Исторически и политически нюанси в „Смъртта на котката“

Пиесите на Макдона събуждат смях, отвращение и дори уплаха, поради което критиката често го слага в редиците на противоречивите драматурзи на съвременния ирландски театър, наред с Шоу и О’ Кейси. Винаги присъства рискът някои твърде кървави моменти да останат недоразбрани за публиката, като например сцената от „Смъртта на котката“, в която героите трябва да се отърват от един труп и за целта го разрязват на части.

Неразбирането се дължи на факта, че един повърхностен поглед не е достатъчен. Трябва да се вникне по-надълбоко в историята, да се търсят скритите послания и следят тънките намеци в диалозите и действията на героите. Едва тогава идеята с насилието придобива ясен смисъл.

Черната котка символизира анархията в обществото. През 80-те години на миналия век черният цвят се е асоциирал предимно с хаоса. Смъртта на черната котка олицетворява политическите неуредици между Републиканската армия (ИРА), производните ѝ формирования и британското правителство.

ИРА дълги години води война с британската империя за извоюване на независимостта на Ирландия. През 1918 г. се сключва договор с Великобритания, съгласно който Ирландия се разделя на две части – Република Ирландия, която получава статут на независима, и Северна Ирландия, която остава под британско управление. Логично това поражда недоволство сред ирландското население, което подклажда пламъка на патриотизма и дава тласък на нова революционна вълна, този път за независимостта на Северна Ирландия. За съжаление мнозина злоупотребяват с този патриотизъм и го използват чисто и просто като причина да проявяват лошата си природа на насилници и убийци.

Художествено преувеличената агресивност, която се наблюдава у Порик олицетворява екстремистките настроения сред членовете на актуалните за времето терористични групировки. Порик губи контрол при новината за злополуката с домашния му любимец и на мига започва да крои планове за кърваво отмъщение. Идеята на автора е да извади на показ жалкото и дребнавото, за да покаже колко нелепи са всъщност мотивите на членовете и устоите, върху които се гради идеологията на екстремистките групировки.

Терористичните групировки и тяхното място в „Смъртта на котката“
Пиесата илюстрира сблъсъка между членове на ИРА и произлязлата от нея „Ирландската националноосвободителна армия“. Последната приютява под покровителството си бивши членове на ИРА, но не връща и умопобъркани, жадни за кръв доброволци като Порик.

Ирландската националноосвободителна армия представлява републиканска паравоенна социалистическа групировка основана през декември 1974 г. Тя става отговорна за няколко мащабни терористични акта, сред които е избухналата бомба в дискотека „Droppin Well“ в ирландското селце Беликели. Мястото е било стратегически избрано заради това, че в него са се отбивали редовно британски войници. В инцидента загиват 11 войници, 6 цивилни граждани и 30 души са ранени.

Именно тежките последици от терористични атаки в Северна Ирландия, причинили смъртта на хиляди хора, подтикват Макдона да напише пиеса, категоризирана като черна комедия, с която той се опитва да покаже жалката страна на тероризма и лъжливите идеали, които прокламира. Макдона залага на комичното, защото е леснодостъпно за хората. Поднасяйки забавление на публиката, той постепенно разкрива колко по-жестока и мрачна всъщност е картината на реалността.

Актьорската игра
90-минутното представление се разгръща на фона на скромни декори, което съвсем не пречи на актьорите да представят своите образи и да успеят да поднесат на зрителя една жива, многослойна и епична картина, в която се смесват нюанси на любов, насилие, предателство и дори доброта. В диалозите, пропити с мрачно-весела ирония, изпъква заразителен интелигентен хумор, макар и черен.

Явор Бахаров е феноменален като Порик. По мое мнение отрицателните персонажи му придават особен чар, а и самият той успява да вложи в тях повече автентичност. Това доказват и филмовите му роли – на турския мафиот Бардем в сериала „Под прикритие“, също и участието му в американския хорър „I Spit on Your Grave 2″.

Явор Бахаров

Бойко Кръстанов и Роберт Янакиев формират великолепен театрален тандем. Техните герои имат съвсем различен начин на мислене и ценностна система, но ситуациите, в които биват неволно въвлечени, ги карат да си подадат ръка. Тяхното присъствие ражда забавен контраст и добавя нужната доза живи вибрации в напрегнати ситуации. Благодарение на участието си в криминалната тв драма „Red Rock“, Бойко Кръстанов имаше възможността да се докосне до живота в Ирландия за немалък период от време. Вярвам, че този житейски и професионален опит безспорно му е помогнал да пресъздаде толкова правдоподобно образа на Дейви.

Дайана Михайлова в ролята на Мърейд, сестрата на Дейви, е единственото женско присъствие на сцената, но героинята ѝ е толкова чаровна и изпълнена с енергия и силен дух, че по нищо не отстъпва на останалите. Мърейд е многопластов образ. В нея гори пламъкът на патриотизма, подклаждан от инстинкта за отмъщение с цената на пролята кръв. Но привидно мъжката външна обвивка постепенно се пропуква и изпод нея се показва нежна женска душа, копнееща за любов.

Дайана Михайлова

Александър Сано, Йосиф Шамли и Ивайло Спасимиров играят трима агенти на ИРА, които инжектират ударна доза адреналин на спектакъла. Макар и второстепенни герои, тяхната поява на сцената поражда най-много комични ситуации и кара публиката да се смее до сълзи.

Харизматичният Пламен Манасиев има кратка, но запомняща се поява. Сцената с негово участие допринася за запознаване на публиката с истинския образ на Порик.

„Смъртта на котката“ е поредният професионално изпипан режисьорски проект на Асен Блатечки, който вече има зад гърба вече немалко успешно реализирани комедии, сред които са „Смях в залата“, „Побъркани от любов“ и „Когато котката я няма“. За пореден път той демонстрира забележителен нюх в подбора на актьорите, както и отлични умения в изграждането на модерна и жива театрална атмосфера, която мигновено приковава вниманието на зрителя.

Поуката
Тероризмът, убийствата и насилието, проявени за лични или национални цели, са нещо ужасно вредно и здравомислещият човек трябва да се бори упорито срещу тях. Те не решават проблемите, а по-скоро допринасят за задълбочаването им. Това е посланието на спектакъла, изказано в комичен, но категоричен тон.

Други пиеси и филми на Макдона
В случай, че искате да се докоснете до атмосферата, която изгражда Мартин Макдона, може да гледате по-известните му филми, на които той е сценарист и режисьор – „В Брюж“ и „Седемте психопата“. „Самотният запад“ е друга негова трагикомична пиеса, която се радва на успех сред българската публика. Продукция е на „Театър 199“.

В момента „Смъртта на котката“ се играе из цяла България. Информация за предстоящи представления може да получите, като посетите официалния сайт: www.catdeath.bg

коментари

сподели мнение

Your email address will not be published. Required fields are marked *

предишни

Любов по време на раздяла или „Септември 1972“

следващи

Въло Радев в пространствата на българското кино