Любов, ретро автомобили и рокендрол в режисьорския кино дебют на Блатечки

„Бензин“ е режисьорският дебют на Асен Блатечки и Катерина Горанова. Сниман е в продължение на няколко години с известно прекъсване, което се прави умишлено, за да се предаде повече автентичност на историята.

Впечатления

Филмът има потенциал да надхвърли рамките на родното кино, предлагайки немалко внушителни сцени, които си заслужава да се видят. Отсъстват традиционни балкански щрихи, което намирам за много положителна черта. Съвсем майсторски режисьорите са съумели да съчетаят похвати от европейската драма и американския екшън. Трейлърът ни подготвя за динамичен сблъсък, високи скорости и сексапилни жени. Още тук искам да уточня, че въпреки първичните асоциации, „Бензин“ не е българският аналог на „Бързи и яростни“. В основата си филмът е романтична история, наситена с добре заснети екшън сцени и шеметни каскади, без излишна мелодраматичност.

“Бензин” във Фейсбук

Две песни със силен емоционален заряд маркират началото и края на филма – „Until Then“ (с участието на българската виолончелистка Ирина Чиркова) и „Broken Road“. Те са част от соловия проект на музиканта Съли Ерна, който също се появява за малко във филма. Изборът на песните не е случаен. Тъжното им звучене попада в точен синхрон с емоциите на главния герой.

Най-драматичните моменти успяват да докоснат, да събудят съчувствие, като същевременно не са натоварващи психически, а напротив, засилват удоволствието от гледането. Това действително е история за една изгубена любов, но разказана по различен начин, през погледа на мъжа.

Режисьорският стол определено подхожда на Блатечки. Не за първи път той показва удивителен усет в подбора на актьорски състав, но това, което го отличава е ясната филмова визия. Знае какво искат зрителите и полага всички усилия да им го даде. Проличава си, че снимачният екип е следвал водещи тенденции в съвременната кинематография. Използвани са ефекти, но с мярка. Каскадите с колите са реални, без добавена компютърна графика.

Сцените се отличават с приятна динамика, в определени моменти има умишлено забързване на кадрите, което намигва към стила на Гай Ричи. Макар да има професионални каскадьори, Блатечки заснема по-голямата част от екшън сцените сам. Тези важни детайли допринасят за поддържането на автентична атмосферата на състезания с коли, залози, съперничество, далавери. И всичко това се случва под звуците на надъхващ рокендрол.

Саундтракът е наистина впечатляващ и феновете на рок жанра няма да пропуснат да го оценят. Музиката е старателно подбрана да звучи в най-точните моменти и да засилва въздействието от случващото се на екрана.

Визуалното представяне е другото, с което продукцията впечатлява. За това силно допринася мястото, където са заснети екшън сцените, а именно в морската столица на България. Изборът и тук не е случаен. Панорамните кадри от нощна Варна създават усещането, че не гледаме типично български филм и това е наистина така.

Със специалното участие на Майкъл Медсън

Блатечки и Горанова имат заслугата да се похвалим с българска лента, на която е запечатана американската звезда Майкъл Медсън. Можело е и да откаже на поканата за снимки, особено като се има предвид натоварения му график. Едва ли хонорарът е бил толкова неустоим. Привлякла го е ролята. Кой би повярвал, че един ден ще гледаме актьора, изиграл най-култовия образ в шедьовъра на Тарантино „Глутница кучета“, да си партнира с български актьори. В изкуството няма невъзможни неща.

Майкъл Медсън и Асен Блатечки

Сюжетът

Действието в „Бензин“ обгръща две сюжетни линии. Едната проследява събития от далечната 1999 г., а другата се развива в наши дни, 2017 г. Дим, с прякор Американчето, се изявява като голяма звезда в незаконните състезания с коли. Животът по ръба на бръснача го среща с умопомрачително красивата Люси. Любовта ги връхлита като ураган. Но докато празнуват настъпването на 2000 г. фатален инцидент хвърля мрачна сянка над щастието им. Болката подтиква Дим към престъпление, за което влиза в затвора. 15 години по-късно той е отново на свобода, но светът за него вече не е същият.

Актьорската игра

Кастът е отлично подбран. Убедена съм, че ако повечето от актьорите се бяха родили в САЩ, днес щяха да имат шеметни кариери в Холивуд. С непринуденото си поведение пред камерата те успяват да вдъхнат силна доза живот на своите образи. Блатечки е изиграл много и най-различни роли, както в театъра, така и в киното, но сякаш образът на Дим е неговият манифест. Дал е много от себе си, успявайки умело да пресъздаде онези емоции, които се разкриват не с диалози, а с актьорска игра.

Талантът на Калин Врачански (и не само неговият) е на световно ниво. Но не мислете, че тук ще го видите като влюбчив чаровник с омагьосващи сини очи. Той играе Малкия Радо – зле възпитан, избухлив и отблъскващ антагонист. Макар мнозинството да го харесва в роли на положителни герои, аз съм на мнение, че Врачански е по-завладяващ в играта си когато трябва да пресъздава мрачни и противоречиви образи.

Калин Врачански

Майкъл Медсън влиза в ролята на Макс, бащата на Дим, който също се подвизава в бизнеса с автомобили. Моментите с него са колоритни и носят истинска наслада! По думите на Блатечки, Медсън има силна визуална прилика с истинския му баща, което го прави идеалният избор за ролята. Много е приятно да се гледа как двамата работят в екип и изграждат една неподправена емоционална връзка между екранни баща и син.

Снежана Макавеева (в ролята на Нико) и Лиляна Станаилова (Люси) са неописуемо чаровни. И двете са се занимавали с моделство, и двете обичат бързите коли в реалния живот. Героинята на Макавеева е лъчът надежда, която може да помогне на главния герой да превъзмогне болката. И докато талантът на актрисата е добре познат на българския зрител покрай участието ѝ в сериала „Под прикритие“, Лиляна Станаилова тепърва ще бъде обект на внимание.

Нежната Станаилова носи душа на истински творец. Изявява се като модел, моден дизайнер и художник (рисува върху текстил). „Бензин“ е нейният кино дебют и е видно, че камерата много я обича. Между Люси и Дим цари неподправена химия. Секс сцената им е впечатляващо заснета. В нея майсторски се преплитат нежност, обич и страст, естетично облечени в ефектна графика.

Снежана Макавеева

Едни от най-добрите комични моменти във филма са с Башар Рахал. Той успява да бъде едновременно харизматичен и забавен за зрителя. Играе ливанец, който търгува с части на коли. Говори на ливански и развален български. Има сцена, в която с ливанската си реч той успява искрено да разсмее колегите си. Мисля, че по сценарий сцената не е била замислена по този начин, но все пак са я оставили, което намирам за правилно режисьорско решение. Изглежда много естествено и чаровно.

Освен Майкъл Медсън, в „Бензин“ имаме шанса да се порадваме и на още една американска звезда – Съли Ерна, известен като фронтмена на рок бандата Godsmack. Ролята му е малка, но достатъчно запомняща се. Не е пожелал хонорар за участието си, което е благороден жест към проекта.

Адмирации заслужават и другите звезди на родното кино, които радват с появата си и по-специално Пламен Менасиев, Веселин Калановски, Стефан Иванов, Васил Банов, близнаците Дарин и Деян Ангелови и др.

Финално

Имам сериозни основания да вярвам, че идва краят на оглушителната тишина, тегнеща над българското кино от 1989 г. насам, и че то с бавни, но сигурни стъпки влиза в епоха на Възраждане. Доказателство за това са вече немалкото стойностни заглавия, които спечелиха симпатиите на родни и чуждестранни зрители и критици. Колкото до режисьора Блатечки, няма съмнение, че освен в театъра, той е блестящ и в киното. С този проект той оставя своята следа в историята на новото българско кино. С нетърпение очаквам следващите му изяви зад камера.

коментари

сподели мнение

Your email address will not be published. Required fields are marked *

предишни

Защо и как се прави „наука“ във Фейсбук?

следващи

Натурални решения в борбата срещу насекомите